// dit blog is verhuisd - lees verder op www.seegenius.nl/crazyones

Innovatie

iBooks van Malmberg onder de loep

Je kon er op wachten natuurlijk, er moest op een gegeven moment wel een grote educatie uitgever zich aan de iBooks gaan wagen. Na de verschillende experimenten met traditionele content verpakt / verstopt / netjes aangeboden in eigen Apps (Schooltas, Boekenlezer / Studiekit / Tablisto) heeft uitgeverij Malmberg een voorzichtige eerste poging gedaan om lesmethodes in de vorm van een iBook aan te bieden. En dat is om meerdere redenen opmerkelijk.

In de eerste plaats was tijdens de MacScholenDag Malmberg een beetje het lachertje omdat ze tijdens de forumdiscussie de Mac-gebruikende scholen mee gaven: Jullie hebben een probleem want onze spullen werken slecht op de Mac en niet op de iPad. Dat leverde schamper gelach op in de zaal en wat snerende commentaren via Twitter. En terecht. Malmberg was dus wel de laatste waar je iBooks van zou verwachten.

De tweede reden waarom dit experiment opmerkelijk is, is dat het twee demo’s zijn van methodes die gebruikt worden in het PO. Daarmee geeft Malmberg aan dat het wel mogelijkheden ziet voor digitale content voor leerlingen op de basisschool. En dat is iets waar nog niet iedereen in eerst instantie aan dacht. Eerdere experimenten als Schooltas en Boekenlezer / Studiekit richten zich op het VO, simpelweg omdat de gedachte is dat het idee van 1:1-onderwijs met een tablet sneller te realiseren zou zijn.

Maar goed, laten we eens een blik werpen op de twee methodes Argus Clou (Natuur & Techniek) en Meander (Aardrijkskunde).

Wat mij opvalt:

  • De verrijking is wat minimaal. iBooks kunnen heel rijk zijn en deze eerste demo’s halen er lang nog niet alles uit;
  • Die zelfde verrijking lijkt ook niet heel veel toe te voegen aan de tekst, de didactische en inhoudelijke meerwaarde van de interactieve elementen is gering;
  • De boeken bevatten behoorlijk veel tekeningen, leuk maar niet van deze tijd en vaak zijn ze ook nog van technisch slechte kwaliteit zodat ze zelfs op een iPad onduidelijk zijn;
  • 1 boek lijkt te zijn omgewerkt tot digitaal bordboek, op zich wel slim maar minder leuk voor kinderen. Bovendien zou dat een extra moeten zijn en niet het leidend principe;
  • Heel interessant: er zijn open vragen ingebouwd waarschijnlijk via de HTML5-widget, dat is een goede en welkome aanvulling op de relatief beperkte set vragen in de Review-widget. Maar helaas worstelt dat met het zelfde probleem als de reviews die je met de widget kunt maken: de antwoorden zijn niet te exporteren of apart te verzenden. Maar goed, dat is iets waar zowel bij Apple en Malmberg best wel aangewerkt zou kunnen worden.

Deze demo-boeken van Malmberg moet je waarderen om wat ze zijn: eerste pogingen en als zodanig zijn ze best geslaagd. Veel belangrijker is dat een grote educatieve uitgever de mogelijkheden van iBooks wil verkennen. Er is hoop.

Discussion

No comments for “iBooks van Malmberg onder de loep”

alt textalt textView Fons van den Berg's profile on LinkedIn

Translate

Categories

Hergebruik