// dit blog is verhuisd - lees verder op www.seegenius.nl/crazyones

App

iBooks Author – standaard anders

Veel van de discussies over iBooks Author gaan over het wat (de App – zoals de mijne) en het hoe – dat het heel makkelijk is , maar alleen voor de iPad en Apple zit op de distributie. In dit artikel wil ik graag mijn licht laten schijnen over dat hoe.

Er wordt een hoop gemopperd op de voorwaarden die Apple stelt aan het publiceren van in iBooks Author gemaakte iBooks en de beperkingen die daar uit voortkomen. Toegegeven, die EULA lijkt bij een eerste indruk verre van elegant. iBooks gemaakt met iBooks Author mogen alleen via Apple worden verkocht. Daar valt best wel wat van te vinden, maar aan de andere kant: apps die met de iOS SDK zijn ontwikkelde, kunnen ook (officieel en dus betrouwbaar voor de consument) alleen via de App Store worden verkocht. Daar horen we toch al een tijdje niemand meer over. Niet in de laatste plaats omdat het verdienmodel (waarbij Apple 30% van de omzet incasseert) toch wel aantrekkelijk blijkt te zijn.

Juist voor relatief kleine ontwikkelaars die in een paar maanden tijd op een zolderkamer een goed idee omzetten in een lucratieve App (begin je de parallel met iBooks Authors te zien?). Wil je Apps maken voor een ander platform, dan moet je op zoek naar andere ontwikkeltools. iBooks Author is misschien in dat opzicht wel te beschouwen als een SDK voor iBooks en creatieve leermiddelontwikkelaars als een impuls voor innovatie leerinhoud. iBooks Author zet de deur wagenwijd open voor die creatieve leermiddelontwikkelaars en via de iBookstore kunnen zijverdienen aan hun materiaal … of niet want ook dat is mogelijk.

Apple biedt een geweldige marktplaats en daar mag je best geld voor vragen. En er zijn karrenvrachten ontwikkelaars die dat kunnen beamen. De gedachte dat we alles gratis mogen doen omdat we ‘van het onderwijs zijn’ is niet realistisch.. Als je je content echter gratis ter beschikking stelt, doet Apple niet erg lastig. Wie commercieel content aanbiedt en daar dus geld aan verdient, mag daar 30% van afdragen aan Apple. Vanzelfsprekend wil Apple aan dit verhaal geld verdienen. Zou stom zijn als ze dat niet doen. Ook boekhandels verdienen aan boeken, dus waarom Apple niet aan de iBookstore.

Ik vermoed dat Apple ook op het vlak van iBooks graag haar stringente (voor sommige mensen neurotische) kwaliteitscontrolesysteem hanteert. Boeken gemaakt met iBooks Author liggen veel dichter tegen Apps aan. Vaak genoeg lees  je de uitspraak dat Apps geen software zijn, maar content. Hoe je het ook wendt of keert, Apple zorgt met die strikte controle wel voor een hele specifieke en betrouwbare gebruikservaring. Apps werken zoals je mag verwachten en door de kwaliteitscontrole (zowel technisch als inhoudelijk) weet je als gebruiker waar je aan toe bent. Maar als het gaat om boeken, willen mensen graag ongecontroleerde rommel vrijelijk op hun iPads zetten. Gezien de interactieve elementen die je in iBooks kunt zetten, lijkt het me een goede zaak om een kwaliteitscontrole te hebben. Een (interactief) iBook gemaakt met  iBooks Author dat wordt gebruikt op een Kindle of Beboo heeft een degraded user experience. En we weten allemaal dat dat de eer van Apple te na is. En hoewel er nergens iets over te lezen valt, zou het mij niet verbazen als Apple voor iBooks die via de iBookstore worden aangeboden een degelijk systeem voor plagiaatcontrole op de achtergond klaar heeft staan.

Een ander veelgehoorde klaagzang Apple zou aan de haal gaan het de ePub3 standaard. Bij mijn weten kan iBooks2 moeiteloos omgaan met digitale boeken die zijn vervaardigd volgens die standaard. Het maken van dergelijke bestanden is al een tijdje mogelijk als exportfunctie vanuit Pages en dat zal ook wel gewoon zo blijven. Maar iBooks zijn absoluut iets anders ePubs. De App heet dan iBooks Author, niet ePub Author of Kindle Books Author. iBooks zijn gebaseerd op ePub maar voegen daar (al een tijdje) de mogelijkheden van multimedia aan toe. Wil je digitale boeken in het ePub-formaat maken, dan zijn daar inmiddels (naast het eerder genoemde Pages) aardig wat tools voor. Wil je interactieve, multimediale boeken maken die het maximale halen uit het iOS-platform dan gebruik je iBooks Author. Overigens heb je ook andere prachtige e-readers apps op de iPad zoals de Kindle App … voor al uw boeken in Kindle-formaat, want ook dat is er en ook dat is een geadapteerde versie van de ePub-’standaard’.

Ik begrijp de mensen die roepen dat ze op zoek zijn naar open content. Dat is kan een fundamentele overweging zijn die vooral bewust lijkt te worden gemaakt door mensen die zich echt in de materie van verdor lock in hebben verdiept. Consumenten, ook onderwijsconsumenten, lijken echter toch de voorkeur te geven aan spullen die werken ondanks dat ze daar mee vast zitten aan een specifieke marktpartij. Laat ik het zo zeggen: de roep om open content heeft het onderwijs er de afgelopen decennia niet van weerhouden en masse leermaterialen in te kopen bij uitgeverijen, digiborden met vrachtwagens tegelijk de school binnen te rijden, elo’s te installeren … en daar nog fors voor te betalen ook.

Als er één kans is om de vorm en inhoud van educatieve content om te denken, dan is het misschien wel nu. Als het onderwijs iets veel heeft, dan is het content, leerinhoud. We zijn er aan gewend geraakt dat educatieve uitgevers dat netjes voor ons in methodes bij elkaar zetten zodat we dat als fijne hapklare brokken aan de leerlingen kunnen voorschotelen. En daar mogen we ze dankbaar voor zijn. Maar de wereld gaat door. Apple heeft al een aantal industrieën wezenlijk laten veranderen. De iPad is misschien wel te zien als een revolutie in de uitgeefwereld en nu met iBooks Author wel de educatieve uitgeefwereld in het bijzonder.

In mijn derde artikel over de impact van iBooks Author wil ik daar wat dieper op in gaan.

 

 

Discussion

6 comments for “iBooks Author – standaard anders”

  • Hans Pollen

    Mooi en goed geschreven, Fons,

    Ik ben het ook eens met de toegevoegde waarde die met iBook Author en iBook 2 nu mogelijk is gemaakt. iTunes U komt wellicht dichter naar het Nederlandse…

    En toch….!

    Zoals nu aangekondigd zijn de assumpties:
    * gericht op onderwijsuitgeverijen die een makkelijk instrumentarium in handen krijgen voor content- en elektronische leermiddel productie en afneemkanalen voor ‘publiek’ dat het (graag) koopt; 
    * gericht op het aanbieden van leermiddelen waarin de sturing vanuit het leermiddel en/of de docent ligt; de docent heeft zijn Mac… 
    * de leerling is de onderwijs’consument’ en beschikt over een iPad. 
    Kanaliseren van de leermiddelen branche met een percentage voor Apple, dat eraan verdient (waarom ook niet) en een bestendigend aanbod gericht model vernieuwt! 

    Mijn sturende vraag?:

    Welk model zal er ontstaan wanneer leerlingen beoogd eigenaar worden van onderwijsleermiddel productie als extreme vorm van co-creatief onderwijs? Die zelf ook over mac’s kan beschikken met iBook Author en kan/mag publiceren, zelfs binnen iTunes U?
    Hoe zal dan het proces verlopen van re-using educatieve objecten?

    Ik zie wel veel waarde in hetgeen Apple nu weer ‘dichterbij’ brengt. Maar zelfs binnen het denken van bovenstaand beschreven aanbod-model, mis ik nog wat zaakjes: 
    * er zijn heel veel educatieve ‘apps’ die specifieke vaardigheden doen oefenen; hoe zijn die in iBooks te verbinden? 
    * vele scholen werken met elo’s; hoe is de content met iBooks hierin te integreren, zeker wanneer het op den duur ook hier in Nederland via iTunes U gedistribueerd een aangeschaft gaat worden?* ‘ontwerpen’ is veelvuldig een team-activiteit; opslaan van versies in een gedeelde map binnen Dropbox biedt (niet door Apple geboden) mogelijkheden voor delen en doorontwikkelen; communicatie over dit proces moet weer via een ander kanaal; moet toch mogelijk zijn om daar ‘build-in’ voorzieningen voor te treffen.
    * de magere testvorm opties die geboden worden bieden een minimaal arsenaal om kennis, vaardigheden of – voor hen die dat willen – competenties te testen; indien daar aanvullend op dient te worden georganiseerd, hoe doen we dat dan? 
    * enzo 

    Ben ondertussen wat ‘eigen werk’ aan het samenstellen met iBooks Author. Wel een erg leuk creatief leerproces:)

    Gr. Hans

    • Fons

      Eindelijk de tijd gevonden om een antwoord te maken …
      Ik denk dat je eerste assumptie geen juiste is. iBooks Author is geen pro-software, geen full blown dtp-pakket  voor uitgevers om hun methodes de 21e-eeuw in te katapulteren. iBooks Author is een gratis consumententool dat de de kracht (en macht) van creatie en publicatie in handen geeft van een nieuwe groep: de eindgebruiker. (zie ook mijn andere blogpost van 7/2 over iBooks Author).

      Wat betreft je vragen:
      * ‘Echte’ Apps gaan (nog) iet iBooks Author, maar via de HTML-widget kun je eenvoudig webtools integreren. Ik denk dat het een kwestie van tijd is, voordat de eerste Dashcode-for-iBooks repository’s zullen verschijnen.
      * Integeren van iBooks in elo’s zie ik niet zo snel gebeuren. Eerder het tegenovergestelde. Uiteraard is het probleemloos mogelijk om (gratis) zelfgemaakte iBooks te distribueren via een elo (maar dat bedoelde je volgens mij niet)
      *Ja, het aantal vraagsoorten is beperkt. Maar dit is dan ook pas de eerste en allesbehalve volwassen versie van iBooks Author. Het tool verdient ook wat tijd 

      • http://www.kaosprojects.nl/ Hans Pollen

        Hi Fons,
        Dank voor je reactie. Ik ben op een aantal punten van afwijkende mening:)

        Zoals Apple op de presentatie in januari helder maakte, is dat met iBook Author wel de uitgeversbranche een instrument in handen wordt gegeven. Immers enkele textbooks werden door gerenommeerde partijen gedemonstreerd.
        Ik ben het eens met dat andere eindgebruikers tevens met iBook Author een behoorlijke tool in handen hebben gekregen. Die eindgebruikers zijn – zoals ik Apple en jou interpreteer – echter nog steeds de ‘professionals’, zij die tot het aanbiedende systeem behoren.

        Je gaat niet in op mijn sturende vraag. Da’s jammer, want daar ligt de essentie van mijn bijdrage: ‘onderwijsleermiddel’ productie kan zomaar met de lerenden zelf worden gedaan, zeker met iBook author. Zeker ook met enkele doorontwikkelingen zoals: samen werken aan 1 project, integratie met sociale media, bestaande producties doorontwikkelen, e.d. Het benadrukken en faciliteren van de bijdragende (en sturende) rol van leerlingen maakt ontwikkelend en co-creatief onderwijs mogelijk. Dit is ook noodzakelijk om eenzijdigheden van sturing vanuit leermiddelen en docenten in balans te brengen.

        Verder zie ik het woord ‘integratie’ niet als hiërarchisch: elo’s en iBook-textbooks behoeven een wederkerige afhankelijkheid om vele onderwijsleerprocessen en individuele leerroutes van leerlingen te kunnen dienen.

        Uiteraard ben ik het met je eens dat Apple weer een topprestatie heeft geleverd met iBook Author onderwijsleermiddelproductie naar de gebruiker toe te vertalen (i.p.v. andersom te verwachten). En dat het product ook zeker tijd nog zal hebben om tot een ‘pro’ versie (met in stand houden van gebruikers gemak) door te groeien. Ik geef altijd maar weer signalen af in welke richting men zou kunne denken..:)

        Dank en Groet:

        Hans Pollen

        • http://www.seegenius.nl/ Fons van den Berg

          Uiteraard is het prettig voor Apple om wat voorbeelden te hebben van wat er allemaal mogelijk is met iBooks Author (ook al is dat vanuit het traditionele perspectief van de uitgevers). Laten we wel wezen, die boeken zien er goed uit. Ik zie ze vooral als inspiratiebron voor de kleine onafhankelijke leermiddelontwerpers, in de zin van: “kijk, dit maken de traditionelen, wat kunnen jullie daar tegenover stellen?”

          Wat betreft de sturende vraag waar ik niet op in ben gegaan: daar ben ik het met je eens. iBooks Author in de handen van content creërende  leerlingen lijkt me een heel interessant gegeven. Daar ben ik de blogpost iBooks Author – Steve’s droom ook kort op ingegaan. Eigenlijk vind ik dat bijna voor zich spreken.

          iBooks Author is vooralsnog een hele mooie belofte die creatieve onderwijsontwikkelaars voor zichzelf en hun  leerlingen waar mogen maken.

  • http://twitter.com/cb1601ej Christian Bokhove

    Ik heb ondertussen met iBooks Author gespeeld en het is een geweldig programma. Toch vind ik het standaardenverhaal dubieus en vind ik niet dat echt goed begrepen wordt waarom dit zo is. Apple heeft jarenlang meegewerkt aan de ePub versie 3 working group alwaar de specificatie van ePub3 is gemaakt. Deze is al een tijdje bekend. Hierin zit multimedia en kan HTML5 worden opgenomen. Voor iBooks heeft Apple enkele aanpassingen gedaan zoals onderstreept geloof ik, vooral door CSS uit te breiden. Hierdoor wordt -ja net als bij Adobe’s regions- de standaard uitgebreid en nieuw formaat met marginale verbeteringen gecreëerd. De door velen genoemde verbeteringen op interactief vlak zitten al in ePub. De tijden van Netscape vs. Microsoft waarbij sommige ebooks straks niet alle functionaliteit leveren omdat Apple vond dat er nog wat bij moest, en dan Adobe nog een keer enz enz, die willen we toch niet terug?

    Kijk, dat Apple goed software maakt weten we ondertussen wel. Er was werkelijk geen enkele goede reden om er NIET een ePub3 Author van te maken. Meestal als ik dat zeg, vallen voorstanders van Apple terug in twee reacties:
    * “Zij doen het ook” -> Kindle
    * “Ze zijn toch een bedrijf”, dus logisch dat niet iedereen er bij mag.
    Klopt allebei, maar voor een bedrijf met “onderwijs in haar DNA” en naar eigen zeggen “dol op standaarden” (zoals ook extra benadrukt als het ging om het proprietory Flash en Java), had ik meer verwacht. Waarom hebben ze eigenlijk in die working group gezeten?
    Kortom, vanuit competitief oogpunt snap ik het, vanui “goed voor het onderwijs” niet.

    • Fons

      Ik snap je punt … en toch …
      ePub3 en iBooks sluiten elkaar niet uit. Zeker niet in de praktijk van de iPad. Wil je een een digitaal boek in epub (2 of 3) lezen in iBooks dan gaat dat moeiteloos. De standaard wordt ondersteund in die software.

      Als (en alleen dan als) de ePub3-standaard de functionaliteit die Apple nastreeft in haar iBooks-formaat kan evenaren, verwacht ik dat Apple ook daar ondersteuning voor inbouwt. Ik neig te geloven (omdat ik er te weinig technische know how over heb om het te weten) dat de standaard de lenigheid mist om de gebruikerservaring op te leveren die Apple nastreeft. Daarom staat het iBook-formaat ook naast het ePub-formaat.

      Uiteraard, en daar mag je van alles van vinden, zit er natuurlijk ook een bedrijfsmatig motief achter. Als je gelooft in de meerwaarde van het iBook, dan zul je aan de iPad moeten. Dat zal instellingen weghouden van het platform en anderen juist over de streep krijgen. Het fijne is dat we die keuze hebben.

alt textalt textView Fons van den Berg's profile on LinkedIn

Translate

Categories

Hergebruik