// you’re reading...

EduTech

iPad mee naar school? Niet als het aan ict-beheer ligt

Mijn grootste frustraties over onderwijs en ict (let wel, da’s iets anders dan onderwijs en technologie) stammen uit de tijd dat ik nog voor de klas stond en voor de inzet van ict in mijn lessen (deels) afhankelijk was van de dienst ICT van dat megalomane ROC dat destijds van mijn diensten gebruik maakte. De ict’er op de locatie waar ik les gaf deelde deze frustraties overigens met mij en heeft met een aantal prachtige guerilla-acties en een enorm gefingeerd bord voor de kop de boel heel aardig gaande weten te houden.

Ik sta vrij star op het standpunt dat de harde kant van de ICT zich zo dienstbaar mogelijk moet maken aan het onderwijs. Als van de werkvloer de wens komt dat ict-beheer springt, moet de wedervraag van de (niet zelden gedetacheerde ict-jongens) zijn Hoe hoog? De praktijk is echter vaak zo dat specifieke verlangens met betrekking tot gebruik van bepaalde software, sites of diensten worden afgedaan met de mededeling Dat dat niet kan op het netwerk. Punt. Uit.

Tekenend voor die mentaliteit (of voor het onvermogen een beetje mee te denken met de wensen van docenten en leerkrachten) is de uitslag van een poll op TechWorld. De site voert als ondertitel: Alles over systemen en beheer. Klinkt als het walhalla voor poortbeherende kabelkoningen die alle ip-nummers op hun netwerk uit het hoofd kennen (zelfs van de printers). Ze doen aan polls op TechWorld. De laatste poll had als vraag: Steve Jobs heeft de iPad geintroduceerd. Laat jij het nieuwe speeltje van Apple toe op je netwerk? Even los van de term ’speeltje’, die niet getuigt van een fijnzinnig inzicht in wat de impact van de iPad zou kunnen zijn, mag de tussenstand van de poll zorgen baren.

Op het moment van schrijven zegt 52% van de 941 stemmers dat de iPad niet welkom is op ‘hun’ netwerk, want alleen wat de IT’er heeft goedgekeurd komt op het netwerk. Geen woorden voor. Wat een onbenul. Ik hoop dat er voldoende dappere docenten, leerkrachten en schoolleiders zijn die met een dergelijk mentaliteit korte metten maken.

Discussion

16 comments for “iPad mee naar school? Niet als het aan ict-beheer ligt”

  1. Zoals een bekend 2.0 spreekweoord al zegt: Wat de IT-er niet kent, dat vreet zijn netwerk niet. Te triest dit maar is niet verwonderlijk. De IT sector heeft al veel te lang de “baas” gespeeld door te schermen met veiligheid etc. etc. En zeg nou zelf, een school met Apple computers aan boord heeft een veel kleinere IT afdeling nodig toch? ;-)

    Posted by MacMickey | February 8, 2010, 17:02
  2. Angst voor het onbekende en “baasjescultuur”. Hoop dat er veel guerilla acties gaan plaatsvinden…want de tijd dat de dienst ICT de dienst uitmaakte moet nu wel eens voorbij zijn. ER zijn toch geen kabels meer te trekken?
    Veiligheid ok, maar denk eens vanuit de gebruikers en de gebruiksvriendelijkheid..en ga niet met een handvol lekker belangrijke figuren op de bestuurslocatie zitten bepalen wat onderwijs wil en nodig heeft. Daartoe zijn leerlingen zelf heel goed in staat.

    Posted by Karin Winters | February 8, 2010, 18:56
  3. Ja zucht, ICT-ers… ze horen DIENSTBAAR te zijn aan de business. In veel gevallen gaat het helaas feitelijk alleen maar om macht uitoefenen op hen die afhankelijk zijn of manoeuvres om de eigen positie te beschermen. Heeft iemand zich ooit al eens afgevraagd waar de P voor staat in PC ?
    Mijn stelling: ICT staat in veel organisaties de business in de weg in plaats van te ondersteunen.

    Vaak maakt de ICT afdeling ook nog “beleid”. Haha, natuurlijk maakt een ICT afdeling geen beleid, net zomin als de Office Manager beleid maakt. De office manager ondersteunt de administratieve processen. De ICT afdeling ondersteunt de primaire processen van het bedrijf met computers, applicaties en verbindingen, niets meer, niets minder.

    Het moet veilig zijn en het liefst snel. De beschikbaar, de continuïteit, betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid van gegevens moet geborgd zijn. DAT is de taak van de ICT-er. Als toch wel behoorlijk door de wol geverfde ICT-er kan ik geen enkele reden bedenken waarom een iPad de beschikbaarheid, betrouwbaarheid, continuïteit in gevaar zou kunnen brengen. Een ICT-er die dat dus roept weet niet waarover hij praat; de organisatie zou beter af zijn zonder hem.

    Posted by Frans Maassen (edudatieNET) | February 8, 2010, 19:43
    • Dat laatste is hard, maar helaas ook wel waar.

      Posted by Fons | February 8, 2010, 19:46
    • Geheel mee eens!
      Standaardiseren en beveiligen op het koppelvlak van het serverpark en niet aan de kant van de eindgebruiker, oh nee eigenlijk de begingebruiker (vrij naar Prof Nielen TIAS).
      Er is nog een lange weg te gaan.
      DE ICT beheeropleiding zou gepositioneerd moeten worden bij de afdeling Welzijn en dienstverlening en niet bij Techniek of Economie!!

      Posted by Marten | February 9, 2010, 06:33
  4. Zonder dollen: dit beeld van een ICT-afdeling herken ik niet. Bij ons proberen we de dialoog tussen ICT-beheer en de business op gang te brengen en te houden. ICT-beheer probeert tegemoet te komen aan vragen van het onderwijs. Niet alles kan. Maar dat heeft vooral te maken met budgetten, prioriteiten, etc. Uitgangspunt is wel: ICT-beheer bepaalt niet.

    Posted by Wilfred Rubens | February 8, 2010, 21:25
    • Blij dat je ook met een positief geluid komt Wilfred. Ik denk ook zeker dat er meer scholen zijn waar ict-beheer en onderwijs samenwerken en -denken.
      Neemt niet weg dat als ik kijk naar de reacties hier en op Twitter en het feit dat deze post een hoop bekijks trekt (zeker naar de maatstaven van dit blogje), heb ik ergens bij een hoop mensen op een knop gedrukt.

      Posted by Fons | February 8, 2010, 21:33
  5. Ik sluit me bij Wilfred aan en kan melden dat op het ROC waar ik werk die omslag een paar jaar geleden gemaakt is en systeembeheer nu zo goed mogelijk probeert te voldoen aan de wensen van het onderwijs.
    Wel wil ik wat nuanceren:
    Alvorens net zo hoog te gaan springen als jij wilt is het de taak van de dienst ICT om jou erop te wijzen wat die sprong je zal kosten, of je daar het budget voor hebt en welke gevolgen die sprong heeft voor de rest van de organisatie.
    “U vraagt en wij draaien” is een mooi principe, maar dan moet het wel duidelijk zijn uit welk potje dat gaat. Stel dat iedere unit van een ROC een andere ELO wil? Spring jij dan met iedereen mee, of is er ook nog zoiets als een organisatie overstijgend belang?

    Posted by Willem | February 8, 2010, 23:02
  6. Helaas herken ik dit beeld heel erg. Wij hebben alle ict diensten uitbesteed:( En sinds dien kan helemaal niets meer.
    En als je iets vraagt, dan volgt er meteen een factuur van duizende €uro’s.

    Posted by Marten | February 9, 2010, 06:34
  7. Ach ja, de meeste educatieve applicaties maken gebruik van Flash…

    Oh ja, daar kan de iPad niets mee… Dus ach, al zou je ze toelaten op het netwerk, dan kan je d’r nog niets mee…

    Posted by Edwin | February 9, 2010, 08:35
  8. Frans Maassen komt een heel eind, maar ziet n.m.m. iets over het hoofd.

    [quote]Het moet veilig zijn en het liefst snel. De beschikbaar, de continuïteit, betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid van gegevens moet geborgd zijn. DAT is de taak van de ICT-er. Als toch wel behoorlijk door de wol geverfde ICT-er kan ik geen enkele reden bedenken waarom een iPad de beschikbaarheid, betrouwbaarheid, continuïteit in gevaar zou kunnen brengen[/endquote]

    en dat is nu net wat een ICT-er wil waarborgen bij “alleen wat ik heb goedgekeurd” – zijn opmerking “kan ik geen enkele reden bedenken” is nu net het soort aannames waar Frans zelf waarschijnlijk zo’n hekel aan heeft uit monde van een ICT-er.

    De meest gekozen optie is niet het per definitie uitsluiten. De ICT afdeling is namelijk wel samen met de rest van de collega’s van het ROC verantwoordelijk voor het voorkomen van misbruik van het netwerk. Want zeg nu zelf: als een deelnemer door een ‘foefje’ in zo’n apple speeltje ineens de database omver kan helpen waar de cijferregistratie in staat, de EVC’s of de docenten-presentie-registratie…

    Wie krijgt er dan de schuld?

    Ik zou me zorgen gaan maken als ROC als mijn beheerders alles maar toe zouden laten ZONDER controle wat er kan gebeuren.

    Posted by Remco | February 9, 2010, 13:32
  9. heerlijke discussie!
    Als ICT-club ondersteun je de doelstellingen van je bedrijf/instelling. Je krijgt een aantal taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden mee. En een zak geld om invulling te kunnen geven aan je taken. Een beetje ict-tent is voortdurend in gesprek met zijn omgeving; wat wordt er van mij verwacht en kan ik daar, gegeven mijn opdracht en beschikbaar budget, invulling aan geven. Zie je dat je opdracht in het geding komt of dat je financieel uit de pas gaat lopen, dan stem je dat af met je opdrachtgever: de directie.
    Ik lees dat ICT geen beleid maakt. Natuurlijk maakt ICT wel beleid en wel voor het DOMEIN ICT. Heel concreet is het een vertaling van de opdracht naar richtinggevende zaken die kunnen worden gecommuniceerd naar de omgeving. Kun je uitleggen wat je doet en wat er van je verwacht kan worden, resp wat jij verwacht van je omgeving.
    Tot zover het theoretische geneuzel. Wat ik wel boeiend vind is de vraag hoe de ICT-afdeling in gesprek is met haar omgeving. Is er een platform om wensen kenbaar en bespreekbaar te maken? Zo niet, dan zijn reacties als hierboven zeer voorspelbaar. Een beheerder moet je niet lastigvallen met dit soort vragen. Die zit er vierkant in en houdt zich aan de afspraken die er zijn; die is wars van verandering. Een ICT-manager moet juist openstaan voor verandering en dat in goede banen leiden. Dient de vraag het lokaal en bedrijfsbelang; past het binnen zijn opdracht en budget; wat is de impact? Als het beleid nu is: alleen specifieke en goedgekeurde apparaten worden op het netwerk toegelaten, dan volgt, op de vraag of iPads worden toegelaten, in eerste instantie een NEE. Als na afstemming de behoefte is: alle apparaten worden op het netwerk toegelaten, dan moet er wel wat worden gedaan. Security-aanpassingen, netwerkarchitectuur aanpassen etc. Kost een paar centen, maar dan kun je ook wat. Hoe dan ook: directie beslist of de investeringen voor de veranderingen verantwoord en wenselijk zijn. Niet ICT; die adviseert. Iedereen in zijn waarde.
    Dus: als iemand de ICT’er vraagt te springen, dan bepaald de directie óf en hoe hoog er gesprongen gaat worden. Zolang we dat maar van elkaar weten en accepteren.

    Posted by stan | February 10, 2010, 11:49
  10. Ik sta vrij star op het standpunt dat de harde kant van de ICT zich zo dienstbaar mogelijk moet maken aan het onderwijs. Als van de werkvloer de wens komt dat ict-beheer springt, moet de wedervraag van de (niet zelden gedetacheerde ict-jongens) zijn Hoe hoog? De praktijk is echter vaak zo dat specifieke verlangens met betrekking tot gebruik van bepaalde software, sites of diensten worden afgedaan met de mededeling Dat dat niet kan op het netwerk. Punt. Uit.

    Read more: http://www.helikon.nl/blog/2010/02/08/ipad-mee-naar-school-niet-als-het-aan-ict-beheer-ligt/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+bloghelikon+%28Helikon%29&utm_content=Google+Reader#ixzz0fErR29sO

    Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Al is het alleen maar omdat je snakt naar een ondersteuner die denkt in mogelijkheden in plaats van beperkingen.

    Posted by Jean | February 11, 2010, 15:40
    • Sorry, maar ik vind dat net zoiets als een bewaker vragen zich dienstbaar op te stellen: niet zeuren, maar de rode loper uitrollen. Een beheerder heeft de taak om de zaak veilig en in de lucht te houden. Een it-manager om – in overleg met de beheerder – vast te stellen of en hoe aan nieuwe behoeftes kan worden voldaan. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een beheerder zich als autist mag gedragen. Meedenken: ja, maar geef aan hoe het werkt.

      Posted by Arjen | February 12, 2010, 13:40
  11. Precies wat ik bedoel: de ICTer als beheerder, beveiliger en bewaker zoals het dus ook voelt voor de gebruiker. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat alle beheerders zich gedragen als mensen die alleen vanuit hun eigen wereld kunnen denken.

    Daarnaast is enige zorgvuldigheid in het gebruik van de term ‘autist’ wenselijk. http://bit.ly/781UWo

    Posted by Jean | February 12, 2010, 21:22

Post a comment