// dit blog is verhuisd - lees verder op www.seegenius.nl/crazyones

E-leren

iTunes U beter dan naar school gaan?

Je kunt als leerling of student beter lessen of colleges overslaan en naar de podcast ervan luisteren, althans dat lijkt een kleinschalig onderzoek uit te wijzen. Hoewel het een vooronderzoek betrof, zijn de uitkomsten opmerkelijk.

New psychological research conducted by Dani McKinney, a psychologist at the State University of New York in Fredonia, shows that students who only listened to podcasts of lectures achieved substantially higher exam results than those who attended class in person.

McKinney creëerde een enhanced podcast van een college Inleiding in de psychologie. De helft van de studenten liet zij het college live bijwonen (en de handouts in ontvangst nemen) terwijl de andere helft alleen de podcast tot z’n beschikking had. Na een week werden de deelnemers getoetst over het materiaal van het college. De studenten die alleen de podcast hadden bekeken scoorden beter, gemiddeld een C (ongeveer een 7,5) terwijl de studenten die het college hadden bijgewoond ‘slechts’ een D (ongeveer een 6,5) scoorden. Podcaststudenten die aantekening hadden gemaakt scoorden zelfs nog iets hoger (een 7,7).

Uiteraard mag je deze resultaten met een zeker voorbehoud bekijken, maar McKinney is van plan het onderzoek op een veel bredere schaal (een volledige cursus van een semester) te herhalen. Daarin wil zij onder andere kijken of podcasts meer effect hebben als je ze in een vroeg stadium van een cursus (als de stof voor studenten nog onbekend is) inzet.

Bron: Read Write Web

Discussion

4 comments for “iTunes U beter dan naar school gaan?”

  • Deskman

    Dat zal vooral gelden voor studenten die het onderwijs ‘consumeren’ en docenten die hun kennis in eenrichtingsverkeer aanbieden. Maar ik geloof er heilig in dat je het merendeel van de studenten er een plezier mee doet om ze via een podcast van wat noodzakelijke voorinformatie te voorzien.

  • http://www.michelkuik.nl/ Michel Kuik

    Ik denk dat je een hoop goeie leraren tekort doet met zo’n onderzoek. Leraren die inspireren, dialoog aangeven en kortom.. les kunnen geven

    • http://www.helikon.nl Fons

      Aan de andere kant denk ik dat juist zaken als inleidingen, college, instructie etc. juist zeer geschikt zijn om niet-klassikaal / a-synchroon te doen. Met podcasts kun je ze zelfs interactiever maken. Ook denk ik dat een hoop docenten leerlingen tekort doen door ze te overvoeren met lessen van het type chalk talk.

      Een podcast kan vrij eenvoudig zeer veel meer zijn dan een filmpje van een pratende leraar. Maar daarvoor moet je dus wel heel goed kijken naar het onderwijskundig ontwerp van de les(senreeks) waar de podcast een leermiddel in is en de invulling die inhoudelijk en structureel aan de podcastaflevering geeft.

      Als een docent les geeft, is dat nog geen garantie dat er ook daadwerkelijk geleerd wordt. Tijdens het Nationale E-learingcongres begin deze maand hoorde ik Sugata Mitra nog zeggen: Any teacher that can be replaced by a computer should be. Er zijn didactische vormen die je dramatisch kunt verbeteren door de de zwakste schakel eruit te halen en te vervangen door of aan te vullen met technologische toepassingen.

  • Deskman

    Precies daar gaat het om. Als je als docent de leerlingen niet inspireert of weinig inspirerende stof moet overdragen of misschien zelfs wel alleen maar als ‘introductie tot de te behandelen stof’ lijkt me een podcast of vodcast een ideaal hulpmiddel. Ik kan me zelfs voorstellen dat je op die manier het gemiddelde niveau omhoog kunt trekken doordat je in een keer de voorkennis hebt toegediend. Voor sommigen herhalingsstof misschien, voor anderen een introductie. Misschien dat goeie leraren op die manier zelfs de leerlingen krijgen die ze verdienen…

alt textalt textView Fons van den Berg's profile on LinkedIn

Translate

Categories

Hergebruik